woensdag 7 maart 2012

Man van Ellemieke Vermolen Sergio Herman gunt lezers een blik op zijn dagelijks leven in eigen personalitymagazine


Man van Ellemieke Vermolen Sergio Herman gunt lezers een blik op zijn dagelijks leven in eigen personalitymagazine

Sergio Herman brengt zijn eigen tijdschrift uit dat 'niet alleen over koken gaat, maar vooral over wie hij is'. We leren van hem dat hij acht dubbele espresso's en twee flessen plat water per dag drinkt, dat 19 zijn geluksgetal is en dat hij 'ooit' op Ibiza wil wonen. Maar eerst verhuist hij met Ellemieke Vermolen naar Antwerpen.

'Waarom ik?', vroeg Sergio Herman zich gisteren luidop af op de persvoorstelling van Sergio. 'Ik ben gewoon een chef die redelijk goed kan koken en eens op televisie is geweest in België.'

Waarom krijgt de Nederlandse topchef een eigen, eenmalig personalitymagazine in Vlaanderen, zoals Erik (Van Looy) en Tom (Waes)? Pieter Loridon legt het uit in een reportage over Hermans beste vrienden: 'Met zijn tattoos, rebelse karakter, esthetisch inzicht en zakelijk genie steekt hij boven de rest uit.'

Michelinsterren voor zijn twee restaurants in Sluis, succes op tv, getrouwd met Ellemieke Vermolen en in de boekhandel en nu ook een eigen magazine: Herman heeft het inderdaad gemaakt. Zijn succes bereikte de kok door 'hard te werken, tot achttien uur per dag', schrijft hij zelf in een ode aan zijn Pa - let op de hoofdletter. 'Dat heb jij mij geleerd: doorbijten, doorgaan.'

Hoe hij zo'n werkdag overleeft, toont Herman door zijn dagelijkse kost over twee pagina's uit te spreiden. Op een tafel zien we onder meer liggen: twee pistolets, zes groene olijven, twee appels, biologische kaas, een stukje gegrilde vis, acht dubbele espresso's, twee flessen plat water en een blikje Red Bull.

De kok legt in een ander artikel uit waarom 19 zijn geluksgetal is. 'Ik rij een parkeergarage binnen: keer op keer sta ik op parkeerplaats 319, of 419, of 119... Niet normaal. Ik ga inchecken aan de balie op een luchthaven: stoel 19a of 19d, altijd 19.'

In een reisreportage over Ibiza bezingt Herman zijn liefde over het Spaanse eiland, waar 'ik vier keer per jaar naartoe ga en ooit wil gaan wonen'. Verhuizen zullen de Hermans sowieso doen. 'Ons huis in Damme (bij Brugge, red.) staat te koop. Zo gauw het verkocht is, gaan we', vertelt echtgenote Ellemieke Vermolen in het magazine. Ze zoeken daarom 'iets in Antwerpen'.

Sergio Herman bevestigt de verhuisplannen: 'We zijn ermee bezig. Vooral mijn vrouw dan. Zelf heb ik het te druk met mijn twee zaken in Sluis. Volgend jaar open ik mijn derde, in Antwerpen.' Door te verhuizen zal Ellemieke Vermolen dichter bij haar familie in Rotterdam en vrienden in Amsterdam wonen en Sergio kan zo de opstart van zijn nieuwe restaurant makkelijker begeleiden.


'Sergio', het nieuwe eenmalige personaliteitsmagazine van Sanoma, ligt woensdag in de rekken. De Nederlandse sterrenchef Sergio Herman volgt daarmee Erik Van Looy en Tom Waes op. 'Eten is de rode draad in het magazine', zei Herman bij de persvoorstelling met Ellemieke Vermolen. Er is ook veel aandacht voor de mens Sergio Herman.

'België zit nu nog meer in mijn hart, ik ben enorm blij met de waardering', zei Herman, die naar eigen zeggen zowat anderhalf jaar geleden de vraag kreeg of hij een eigen magazine wilde uitwerken. 'Ik ben gewoon een chef die redelijk goed kan koken en eens op televisie is geweest in België. Ik vind het heel fijn dat mensen dit willen lezen en dat er zoveel aandacht is voor ons vak.'

Co-hoofdredacteur Danny Illegems benadrukte dat het om een 'ambachtelijk' product gaat, 'niet zo evident in de mediacultuur van vandaag'. Hij zei ook dat het tijdschrift letterlijk 'tussen de soep en de patatten' gemaakt is, in de uren voor en na Herman's restaurantwerk.

'Sergio' telt 148 pagina's en kost 4,65 euro. Sanoma biedt het ook online te koop aan, om de Nederlandse markt te kunnen bedienen. In het magazine staan onder meer een dubbelgesprek met Ann Lemmens, een trip naar New York, waar Herman tien toprestaurants ging uittesten, en interviews met Ellemieke Vermolen, vrienden en medewerkers.

Sterrenchef Sergio Herman krijgt een eigen glossy in België. Het blad ligt daar woensdag in de schappen. Hermans restaurant Oud Sluis in het Zeeuwse Sluis heeft drie Michelin-sterren en trekt ook veel Belgische gasten.

Eten is de rode draad in het (zoals de Belgen het noemen) personaliteitsmagazine, maar er is ook veel aandacht voor 'de mens’ Sergio Herman en zijn vrouw Ellemieke Vermolen. "België zit nu nog meer in mijn hart, ik ben enorm blij met de waardering", zei Herman bij de presentatie van het blad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten